Прочетен: 4836 Коментари: 19 Гласове:
Последна промяна: 07.01.2014 13:16
Докато, опъвайки фаса, си блеех безгрижно из необятията на блог.бг, се озовах в блога на elinora, а там попаднах на текст, който ме изкърти. Имам предвид не поста на elinora (който нема смисъл да коментирам), а коментар номер 3 на блогера whitebarde.
Копирам текста, това си струва да се прочете:
„Баба на село умре, Елинора. Дедо и той. И понеже нямаше работа, а дойдох на мизерията в София, хлътна покривът на къщата, а дворът обрасте с бурени.
Сега там бродят само мангалите и къртят на прозорците черчеветата.
Това е България извън София.
В във входа на блока ми във Видин има само два обитаеми апартаментя. В едния живее ченге. В другия- наркоман и продавач на дрога на дребно.
Това е България извън София.
Другите сме тука- по петима в гарсониера в Младост или Обеля.
Бачкаме за жълти стотинки по цеховете или складовете.
А сестрите ни се ебът с келеметата и се надяват да се оженят за някой с панелка в Люлин.
България е колония на София.
Провинциалистите сме новите негри. На мутрите и на олигарсите. Бачкатори на плантациите.”
Тва е забележително добър текст (не се ебавам! Сериозно!).
Обърнете внимание колко е картинно всичко – покривът на къщата хлътна, а циганите къртят черчеветата; има два обитаеми апартамента - в единия живее ченгето, а в другия-дилъра; ние бачкаме за жълти стотинки, а сестрите ни се ебат с келеметата за софийско жителство...
Яко! Пак повтарям грам не се ебавам – наистина текста е много силен.
Нещо повече – това е блус. Чист, натурален, негърски блус. Можело значи!
Т.е. не. Щеше да бъде блус, ако не беше последното изречение, което осира всичко. А то е:
„До туй ни докараха партиите на прехода. ГЕРБа и БСПто, османлиите и проклетият Цар. А преди тях Костов.”
Това вече не е блус! Това е чалга! Не можело значи, все пак...
Имаше навремето една сентенция (май Васко Кръпката я беше пуснал) :
Когато на готин човек му е кофти, пее блус. Когато на кофти човек му е готино – пее чалга.
Ние бихме допълнили така – когато на „нормален човек” в таковината, му е кофти или готино, той обвинява за това политиците.
...
И аз като вас никога не бях чувал за Сиксто Родригез. И нямаше да чуя, ако... но това е дълга история. А, и нямаше да ви я разкажа, понеже... бе моя си работа що нямаше.
Но я разказвам, щото според мен, тъдява, не е зле, освен да да си гъделичкаме его-тата или да попържате тоз или онзи, ако може да еволюираме къмто човеци... ако въобще е възможно.
Поради това, ето ви Удивителната история на Сиксто Родригез.
Родригез е мексиканец от Детройт и в началото на 70-те записва два албума за една индизвукозаписна компания. И понеже и двата албума нямат никакъв успех в Щатите, той извършва нещо забележително. Но нека не избързваме.
Случайно, негова плоча попада в Южноафриканската република на Питър Бота, която по това време е нещо подобно на Народна република България на Тодор Живков. Казвам „нещо подобно”, щото там не е било чак толкова тъпо.
И не щеш ли, в ЮАР Родригез става по-популярен от Елвис. Плочата му се преиздава, става платинена, но феновете не знаят буквално нищо за него. Никакво инфо. Така се ражда легендата.
Чува се отнякъде, че Родригез се е самозапалил в знак на протест на последния си концерт.
Никой не е виждал това, но се приема за истина и така, в ЮАР, Родригез добива буквално култов статус!
През 90-те години обаче, един независим журналист решава да разръчка историята около него. Отива в Щатите, обикаля, среща се с тоз, онзи, но никой не знае нищо. Връща се в ЮАР и в знак на отчаяние, написва в сайта си, ако някой знае нещо за този човек – да му пише.
И така един хубав ден, някой му написва, че го познава. Този „някой” е всъщност дъщерята на Родригез.
Нашия човек с мръсна газ се изстрелва за Щатите, а там се среща със...
...със самия Родригез!
Оказва се, че не се е самозапалил, а...
...продължил да си бачка като общ работник в Детройт!
Без да мрънка, да се оплаква и да си търси виновни. В продължение на двайсеикусур години, той даже не е подозирал, че притежава култов статус в ЮАР, а за плочите си не е получил и стотинка.
А после... мислите, че се е юрнал да води съдебни процеси за да си върне келепирите. Мислите, че вече нема начин да не е казал „Ричард Никсън, копеле мръсно, ти еба майката на кариерата ми!”...
Нищо подобно.
Но гледайте си сами Searching for a Sugar man.
...
Сега, разбрахте ли защо вие/ние? не сте/сме? като американците?
Не сте/сме? даже и като мексиканците...
Ето защо
Защото, когато циганите къртят черчеветата на срутените ви къщи; във входа на блока ви, живеят врата до врата ченгето и дилъра; сестрите ви ги ебат... кои бяха там, вие вместо да пеете блус, играете кючек.
Е за тва
Не знам дали бех разбран правилно
http://him.blog.bg/izkustvo/2013/03/18/searching-for-sugar-man.1065645
Жив и здрав и ти.
Това е Божа работа, а поводите за усмивките си зависят единствено от нас.
П.С. Тенкс за черпнята!
Етапа със Сиксто го минах:) Тия дни съм на Бийтълс... за кой ли път:)
Душата на България е като музиката на Kultur Shock - преплита и пънк и рок и по-твърда жица и чалга. Всичко.
А чалгата, като всяка една мазнина, изплува отгоре над всякоя друга течност. И образува капак от лой. Но лойта е полезна- може да е гадна, но засища..пък дори и печката на дърва и въглища можеш да разпалиш с нея.
Не можем да бъдем като американците. Нито като европейсците, или който и да е друг. Ние сме балканци- смесица от блус, рок, етно фолколрна музика и чалга.
"по петима в гарсониера..." - ами защо така се мъчат тези хора в София? Аз познавам много хора, които живеят в провинцията, та дори и на село - направиха си примерно овощни градинки, купиха си трактори, продават домати, орехи, круши, сливи... и като им отида на гости, виждам, че много добре си живеят. Дай, Боже, да се пенсионирам някой ден, и аз при тях мисля да се заселя, наистина много ми харесва как си живеят. И се питам, защо тези, които страдат из гарсониерите и из цеховете не правят като гореспоменатите... Или защо, да кажем, не вземат да се изучат, за да работят нещо друго, а не да бъхтат по складовете, например? Ако пък никой не ги вземе на прилична работа след като се изучат (защото е тъп и не може да ги оцени, или защото всичко с връзки става - това са едни други извинения), защо вместо да хабят толкова енергия да се оплакват, не вземат да измислят те свой си бизнес.... За сестрите им, какво да кажа, в случая, извинявам се, но сестрите ги съжалявам толкова, колкото и келеметата. Горките келемета, сигурно някое от тях си мисли, че мацката го обича, а то всичко.... за апартамента в Люлин или Младост било. Изобщо, сложна тема...
Щеше ми се да бяхме смесица от рок и блус, но не сме. Поне да бяхме като Kultur Shock, но и това не сме.
Щеше ми се етнофолклорната ни музика да не е това, което е.
Но за съжаление сме чалга.
И докато не се засрамим от това (вместо да си разпалваме печките с нея), ще си останем просто едни нещастни кючекчии.
@blondinkas4uk09 - аз не искам да давам акъл на хората какво да правят. Това, което даваш като идея, са съвети от градски хора като мене и тебе, които са виждали домати, орехи, круши и сливи единствено на пазара в Младост 1.
Всеки да преценява сам за себе си какво да прави с живота си. Аз акъл на никого не искам да давам.
Аз обаче не мога да разбера защо "българина", който толкова обича да публикува в профила си сентенции от рода на "Ако съдбата ти поднесе лимон, направи си с него лимонада", когато съдбата му поднесе лимон, той вместо да си направи лимонада, замеря с него Костов.
Умишлено не пуснах повече подробности за филма (той е документари и печели Оскар за миналата година), а наблегнах на сензационната страна, за да провокираме гледането му, което според нас си струва, а оттам всеки да си прави изводи, защото не искам да си натрапвам мнението.
Ок, приемам го за моя грешка, затова ще се опитам да обясня какво имам предвид.
Този човек никога не е упорствал - опитал е (не за кинти-така му е дошло), не се е получило, след което е продължил да си бачка като общак (какъвто винаги е бил, впрочем), без да прави трагедии от това.
Не щеш ли обаче, плочата му попада на другия край на света, където оказва огромно влияние. Огромно! Във филма има интервюта с музиканти от ЮАР, които казват точно това. Ти си живял в комунизма и добре знаеш, че дори една песен за 5 минути може да ебе майката и да направи смешни кухотиите на цел батальон дружинни и комсомолски секретарки (затва е и аналогията между НРБ и ЮАР).
Е, точно това е направила музиката на Родригез в ЮАР.
30 години по-късно (Бота и апартейда са отдавна у гробищата), го поканват в ЮАР за няколко концерта. Човека излиза на сцената с китарката си, и скромно и ненатрапчиво започва да пее.
Той не търси и не очаква бенефити за това, че някога е продал милиони плочи или привилегии за това, че музиката му е е обърнала с хастара надолу ЮАР.
Колцина от нас са способни на подобен отказ от суета?
Да обяснявам ли какъв е изводът от всичко това?
Ето го
Блусът събаря режими, а чалгата единствено чаши от масите.
И за да не е толкова метафорично:
Създавайте нещо - това е - някога и някъде, това което правите може да промени света.
Най-лесно е да седиш, да мрънкаш и да се оплакваш. Но това със сигурност никога и никъде няма да промени нищо.
08.01.2014 11:33
Иначе всеки си има право на предпочитания . Не слушам чалга , но не ми и пречи . Негърският блус ме дразни ужасно . Дори повече от Слейър . Моторхед слушам с удоволствие .
Човек е устроен така , че винаги да търси вината за неуспехите си у другиго . Това го предпазва от психологически и емоционален срив .
Тексът на коментара е силен и за съжаление - верен .
Наистина много интересен случай, макар обяснението ми да набляга малко повече на конюнктурата, отколкото на самото постижение. Неслучайно се казва, че късметът помага на подготвените, чалгата няма как да свали режим, освен, може би, ако някой се запие до безпаметност и вместо в къщи, влезе погрешка в премиерския кабинет, а министрите също се окажат толкова пияни, че не забележат промяната и арестуват истинския премиер...
Не си прав обаче, че ВСЕКИ търси вината за неуспехите си в другиго.
Това е много типично чисто наше качество и то никак не ни помага психологически и емоционално.
Ние сме страшно подтиснат емоционално и комплексиран народец. Причините за това са много и те не са само от последните 25 години. Не са само и от предхождащите ги 45.
Иначе да - текста е силен и верен предполагам. Но въпросът ми е - това нечия персонална вина ли е? Как мислиш?
А "вината" за "разпадането" на Гераците на Андрей Ляпчев ли е?
А "вината" за "пътуването" на семейство Джоуд от Оклахома към Калифорния у Франклин Делано Рузвелт ли е?
Сори ако нещо, не е била такава идеята.
Имах предвид, че поради причините, които написах, гледам да оставям нещата винаги малко по-отворени.
Това обаче крие рискове, да не успея да формулирам какво точно имам предвид и оттам да не бъда разбран. Което ще означава, че не ми се е получило. Т.е. причината не е в тебе, а в мене.
Затва дообяснявах.
Ма без упръвданиятъ.
Подравления!
p.s. Ако ми препоръчаш линк към филма, и цена няма да имаш.
08.01.2014 18:46
Рамоне, сори, малко на госпъл го докарах ! :)
08.01.2014 19:09
Все пак като цяло , аз харесвам нашия народ и мисля , че в много отношения сме по-добри човеци от тези в прехвалените демокрации . Разликата между "Balls To The Wall" и "Тез червени домати , кой ти ги мама разклати" е само географска :-))
В Америка има блестящи умове , но пък и има тъпаци за 10 Българии . А дядовците на днешните възпитани европейци от Белгия , допреди 150 години режеха ръцете и краката на дечицата и жените на робите си , ако мъжете им не са работили до припадък .
Шарен свят - едни си имат чалга-певици , други серийни убийци , трети си убиват с камъни жените ...
Надявам се само , Господ истински да се забавлява , гледайки венеца на творчеството Си :-))
Помниш преди време, англичаните се разшумяха за ограничаване на имигрантите от България и Румъния (не за забрана, те това не могат да направят).
Иначе казано, съвсем учтиво ни помолиха, е така, ако може да не се изсипваме масово, без да изтъкват причини и без да ни обиждат. Вервам ще се съгласиш - техно право си е да решат кой е добре дошъл в къщата им и кой не.
Една нация с достойнство, би отговорила на това така - като не ни искате, няма и да идваме. И с това въпроса приключваше.
Какво стана обаче у наше село - изведнъж се превърна в национална кауза да докажем не колко сме добри, а колко по-добри сме от тях. И как го направихме - организираха се групи из фейсбуците, едни дискусии се отпочнаха, едно тупане по гърдите булгар се носеше отвсякъде, нета се заля от остроумни сравнения с англичаните и англичанките. Темата, в продължение на седмици стоя като топ новина, гаче цяла България си беше стегнала багажа и чакаше да замине. Въобще, това се превърна в национална кауза за сульо и пульо.
У целата тая инфантилна патърдия не се усетихме колко се излагаме.
На едно място се натъкнах на снимка на Николета Лозанова и жената на Уейн Руни, а отдолу надпис от сорта - вижте ни ние кви сме убави, вижте се и вие.
Само че, покрай убостта на Николета пропуснахме неколко дребни подробности.
Първо, булката на Руни си е единствено негов проблем. И второ, тя е ученическата му любов и ако не друго, поне не е преспала с целия национален отбор, барабар с резервите.
А, кажи ми ти - това не е ли комплексарщина?
Впрочем, на мен булката на Руни ми е по-симпатична от Николета :)
Относно моралните качества на г-ца Лозанова - не мога да се изкажа , защото лично аз бих преспал веднага с целия женски национален отбор по волейбол (както и с клубните такива) . Това , че не съм го направил не се дължи на скромност и богобоязливост , а на малшанс :-))
Всъщност това е пример за известна комплексираност у българите : Ако един мъж спи с много жени е герой , ако жена спи с много мъже е боклук .
То не че аз бих приел момата , дето съм й напил водата , да се закичи със здравец и да иде да се поцепи с целия квартал :-))